Mijn zonnestralen op een regendag

Er zijn dagen waarop je je ogen opent als je in bed ligt, het soort licht dat de ruimte vult verraadt reeds het druilerige weer buiten, en een gevoel van zwaarmoedigheid daalt over je neer, als een wolkje stof. Het bedekt je hele gemoed en als je kon zou je gewoon je ogen weer sluiten en wakker worden op een andere dag.

Andere dagen word je wakker, is het buiten even regenachtig en nat, maar zijn er allerlei kleine dingen nadat je buiten gekomen bent, die je dag maken. Zo'n dag was het vandaag voor mij.
Het eerste dat mij tevreden stemde, was het feit dat ik amper moeite had met opstaan, ondanks het later dan geplande uur dat ik gisteren in bed lag, nadat we nog wat zijn gaan drinken na het concert van Beyoncé (mijn log over het concert volgt zodra ik thuis ben en de foto's bewerkt heb!). Ik ben fysiek enorm gevoelig voor slaaptekort, dus maak ik niet vaak mee dat ik relatief snel wakker ben.
Het tweede wat me een vrolijk gevoel bezorgde, was de man van de broodjeszaak op het pleintje bij mijn kot. Alle andere mensen die in zijn zaak werken, lijken de grootste moeite te hebben met oprechte vriendelijkheid, maar hij is zo zonnig dat hij lijkt beslist te hebben de vriendelijkheid van al de rest voor zich te nemen. Hij werkte op dat moment niet maar liep tegelijk met mij naar buiten, en na enkele meters sloeg ik mijn straat in en straalde hij: 'Smakelijk juffrouw'. De lucht kon er niet valer grijs uitzien, de kasseien konden niet donkerder of gladder zijn van de regen, maar toch voelde ik me toen alsof het een mooie zomerdag was. Oprechte vriendelijkheid, vanuit het hart, het is als de stralen van de zon.
Het derde wat me blij maakte, was mijn afspraak met Margie In A Box, voor mijn oorhangers. Ze zien er zo mooi uit en ik verlang er al naar om ze te dragen bij iets eenvoudig zodat de kleur mooi uitkomt.
Het vierde wat me blij maakte, was een compliment, namelijk iemand die na de les vroeg of ik geen make-up tips heb, omdat ze vindt dat ik altijd mooi opgemaakt ben. Hierbij nogmaals bedankt voor het superlieve compliment als je dit leest! Zulke dingen maken dus mijn dag :)
Ten slotte kocht ik bij mijn favoriete broodjeszaak, @97, mijn lievelingssnacks; de vegetarische pastabeker, een cookie en een brownie. Ik dacht dat ik er met Bancontact kon betalen, en ik had mijn laatste cash geld aan mijn oorbellen gespendeerd die middag, dus had ik even een probleem toen bleek dat er enkel Proton was (bestaat dat nog?!). Nu kennen ze mij daar intussen, wat ik ook leuk vind, want  ik ben zo iemand die graag altijd bij hetzelfde blijft als ze iets geweldig vindt, en ik vind het jammer als ik niet kan laten merken hoe goed ik iets vind. Als niemand doorheeft dat je meermaals per week om een paar dezelfde dingen komt, weet ook niemand hoe goed die dingen wel zijn. Ik word ook gewoon extra vrolijk als iemand al naar me lacht wanneer ik binnenkom en eigenlijk al weet wat ik ga nemen. Dat gevoel zal iedereen wel kennen, geloof ik.
Wat me dus zo verwarmde op deze kille regendag was dat ik met het rekeningetje  mocht terugkomen de volgende keer als ik om mijn broodje/pastabeker/brownie/cookie kom. Ik kan niet goed uitleggen waarom dit mij zo blij maakte, is het het vertrouwen dat iemand in je legt, het feit dat je ondanks dat je geen cash geld hebt toch lekker eten hebt, of misschien beide? Alleszins, dat laatste ding zorgde ervoor dat ik met een gelukkige glimlach naar mijn kot ben gegaan en mijn pastabeker heb kunnen opeten op de trein naar huis. Bedankt :)