Dingen die in 2015 mogen blijven

Als je verwacht dat dit een ludieke luchthartige post gaat worden, klik je best nu weg. Dit is een niet-exhaustieve lijst dingen waar ik helemaal klaar mee ben en die voor mij in 2015 mogen achterblijven:

1) jongens of mannen die zichzelf het privilege toegekend hebben om te mogen claimen hoe een vrouw eruit hoort te zien. Hoe vaak ik al heb mogen horen dat het 'toch zo jammer is dat zo'n mooi meisje een piercing heeft', of dat ze 'toch echt niet begrijpen waarom een knappe vrouw zich zo verminkt', het komt me de strot uit. Waar halen deze mannen de gedachte dat hen het recht toekomt om hun schoonheidsideaal (dat blijkbaar piercingloos is) dat mij absoluut gestolen kan worden op te dringen aan een vrouw? Waarom denken zulke mannen dat het mij een knijt kan schelen wat zij ervan denken hoe ik eruit zie, en waarom beseffen ze niet dat niet de hele wereldbevolking continu bezig is met het strelen van hun heteroseksuele mannelijke oog? Waarom beseffen ze niet dat ik eruit zie zoals ik eruit zie omdat ik dit ZELF mooi vind, omdat ik dit ZELF graag wil en omdat ik mij er ZELF goed bij voel?

2) jongens of mannen die zo kortzichtig zijn dat ze het 'jammer vinden dat een meisje zoals mij(??) veganistisch is' 'want dat is niet aan u te zien'. Alsof alle vrouwen in hun denkkader moeten passen en als je gedrag vertoont, overtuigingen of uiterlijke kenmerken hebt die NIET binnen dit ideale clichéplaatje passen, word je beschouwd als een spijtige zaak. Sorry voor mijn woorden (of eigenlijk niet) maar ik moet kotsen van dit soort mannen, blijf mij aub gespaard in 2016 dankjewel xoxo.

3) mensen op restaurant die vragen of ik 'ook geen vis eet'. Ik ben het beu om uit te moeten leggen dat vissen geen planten zijn, het is niet mijn schuld dat je niet hebt opgelet in de tweede kleuterklas.

4) mannen die doen alsof dingen te maken hebben met het feit dat je een vrouw bent (of zij een man) maar die gewoon te simpel zijn om te beseffen dat gender niet het enige is dat menselijk gedrag stuurt en die niet beseffen of niet willen toegeven dat ze het gewoon gemakkelijk vinden om alles daarmee te verbinden omdat het denken aan concepten zoals 'persoonlijkheid', 'aanleg', 'talent', 'intelligentie', 'humeur', 'karakter', 'opvoeding' te hoog gegrepen is voor hen.

5) mensen die vinden dat vrouwen niet mogen vloeken en dat vrouwen ladylike horen te zijn. Als je zo breekbaar bent dat je het niet aankan wanneer een vrouw haar woorden niet veertig keer wikt en weegt voordat ze ze uitspreekt tegen jou, kan je beter terug in je tijdmachine stappen naar de jaren '50.

6) mensen die het woord neger of negerin gebruiken.

7) mensen die 'politiek correct' minachtend als een spotwoord gebruiken.

8) onvriendelijke conducteurs, onvriendelijke loketbedienden, onvriendelijke chauffeurs, onvriendelijke winkelbedienden. Onvriendelijke mensen in het algemeen.

9) mensen die zichtbaar kauwgom kauwen.

10) mensen die klagen over mensen die leggings als broek willen dragen alsof dat een staatszaak is.

11) mensen die enkel naar zichzelf luisteren en geen oor hebben naar jouw reactie. Anders moet je gewoon tegen de spiegel gaan praten.

12) vrouwen die roddelen over andere vrouwen hun uiterlijk en niet doorhebben dat dit bijdraagt aan hun eigen onzekerheid.

13) artikels op websites van vrouwenmagazines die handelen over het al dan niet acceptabel zijn van vrouwelijke lichaamsbeharing die blijk geven van de grootste bekrompenheid die er te vinden is, alsof hun 'goede vriend' met wie ze een gesprek hadden en die - ik gebruik het exacte woord - schaamhaar 'degoutant' vindt, de norm is. Ik dacht dat dit soort kneuterigheid iets was dat uitsterft nadat je de middelbare school achter je gelaten hebt maar blijkbaar ben ik mis en bestaan er nog volwassen volgroeide geesten die zich bezig houden met zulke onbenulligheden. Totally done met alle vormen van kneuterigheid, please stay in 2015.

14) (bekende) mensen die wel beweren voor gelijkheid van mannen en vrouwen te zijn maar zichzelf 'zeker geen feministe' noemen (zoals die Sandrine) alsof dit iets is wat geschuwd moet worden. Brrrr, gelijkheid! Kom er vooral niet voor uit dat je daarvoor streeft. Spreek vooral niet uit dat je het huidige patriarchale klimaat in onze maatschappij niet ondersteunt. Wees voorzichtig en lief, een lief lammetje dat wel een heel klein tikkeltje voor gelijkheid is maar niet teveel! Of zoals een gast op Tinder vroeg aan iemand: 'can't you be empowered and quiet?'


Welke dingen wil jij in 2016 niet meer tegenkomen?

Liefs,
Manon